KG-träning

I fredags åkte vi till Åsele igen för att träna för Katarina.
 
Eftersom vi fortfarande haft problem med underlaget i ridhuset, och jag och Crespo varit nära på att gå omkull en gång, så har jag varit väldigt försiktig under veckan. Då jag blev lite skakad av händelsen där vi höll på att gå omkull så har det blivit att jag suttit med handbromsen i, vilket i sin tur resulterat i en väldigt oriden och dessutom lite osäker häst.
 
Detta fick jag ju såklart sota lite för, då Crespo inledningsvis kändes rätt bromsig. Men jag fick bukt med det och i slutet av första passet hade jag en riktigt trevlig känsla. Vi jobbade också vidare med skolorna och jag känner mer och mer att jag får kläm på det, och Katarina tyckte det var bättre kvalitet än tidigare.
 
Dag två kändes Crespo mer framme från början, och jag red med ett stort leende på läpparna större delen av passet. (Förutom när vi jobbade med skolorna för då blir jag så koncentrerad att jag ser ut som en riktig surpuppa, haha!)
En gång surade han dock ihop lite när det blev lite jobbigt, men jag tyckte att jag redde ut det bra och sedan var det bara att rida vidare.
Det är en bra sak med Crespo. Han är schysst. Om vi blir lite osams om någonting och jag vinner striden, så köper han det. Han bråkar inte om samma sak två gånger.
 
Jag orkar inte ladda upp några filmer nu, och jag tror inte det gör så mycket för det var ingenting speciellt egentligen mot förra gången. Fick jobba väldigt mycket med att få honom att gå fram ordentligt i galoppen, att släppa igenom mer i sidorna och att bli lite rundare och lite kvickare. Basic som sagt, men ack så svårt ibland.
 
Fick iallafall beröm av Katarina som tyckte att han var bättre i formen och framförallt tyckte hon att han såg bättre ut i kroppen. Sund, sa hon och det var riktigt roligt att höra. Det är ju liksom det man strävar efter, att ha en välmående häst.
 
 
Imorse klev jag upp rätt tidigt och startade dagen med ett litet repetitionspass i ridhuset. Vanligtvis brukar Crespo få vila/skritta efter en träningshelg. Men jag kände att jag ville ta med känslan hem och rida på den ännu en dag.
Blev ett rätt kort men intensivt pass där jag checkade av allt som vi tränat på i helgen. Och gissa om det gjorde min dag när vi gjorde ett byte till höger och han tog hjälpen direkt utan att kicka ut med ena bakbenet som han har en tendens att göra ibland. Rent var det också. (Gjorde bara ett, eftersom vi bara har en pytteliten spegel på ena kortsidan).
Sen skrittade vi ut och när jag var klar med alla sysslor i stallet var det dags för mig att köra till Umeå för att hämta hem Nikki.
 
Nu blir det tidig kväll för mig. Vill vakna pigg och utvilad till en ny vecka imorgon. Det känns som att motivationen har återvänt med full kraft och nu är vi på gång igen!

Kommentarer
Postat av: Matilda

Tack själv <3

2014-10-02 @ 11:13:11
URL: http://www.showjumper.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0