På resande fot med jättehäst

Imorse åkte vi ner till stallet för att packa in pållen i lådan och åka till Åsele.
 
 
Snälla Crespo klev som vanligt rakt in och stod som en staty hela vägen. Underbart att åka iväg med en häst som är lugn och trygg.
 
Som alltid är det blandade känslor när man rider lektion. Först blir jag deprimerad för att det känns som att vi hela tiden står på samma ruta ett och stampar, och att det som igår kändes helt okej, idag inte är i närheten av bra. Men sen när man väl kommer till ridning och får känslan av hur det faktiskt kan kännas, hur jag faktiskt kan rida om jag bara anstränger mig lite, kommer lyckoruset när man inser att man kanske inte är helt inkompetent ändå.
 
Vi tränade bara på basicnivå idag, som vanligt. Det som vi fokuserar 100% på är att Crespo ska ta i framåt, och att han ska vara ärlig på tygeln och inte streta emot. Att han ska komma igenom i kroppen och hamna i en rundare och ärligare form.
Tyckte att vänstergaloppen kändes mycket bättre idag än vad den gjort på sistone, och jag kunde sitta bättre och få honom rakare och stadigare.
 
Det jag måste tänka på:
1. Vara snabbare! Inte låta honom streta mot tygeln i ett halvt varv innan jag ger skänkel, utan vara där direkt! Samma sak i handen, inte sitta och segdra utan lossa bettet med snabba, mjuka fingrar.
2. Vara strängare! Inte låta honom gå på halvfart och nöja mig med hyfsad form, hyfsat tempo och hyfsat lösgjord. Utan rida honom så bra som jag kan, varje dag, varje steg!
3. Inte tappa yttersidan! Gäller båda varven!
 
Även om vår nivå just nu kallas gräsrot så känns det ändå som att jag varje dag utvecklar mig själv. Varje minut i sadeln gör mig starkare, säkrare och bättre.
Sen så är det helt underbart att få åka iväg med en häst som Crespo. Han är så lugn och cool hela tiden.
 
 
 
Väl hemma igen fick han gå ut i hagen en stund och sen fick han komma in för en ordentlig dusch. Nu har jag precis varit ner och bytt ut svettäckena mot stalltäcke, och om, en timme ungefär ska jag ner och natta. Häst hela dagen idag igen, inte mig emot!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0