Ladda om

Eftersom vi tävlade i helgen så inleddes denna vecka väldigt lugnt.
Jag och Crespo tog en promenad tillsammans i ungefär en halvtimme. Crespo är alltid stencool ute när man leder honom. Då kan han traska omkring i villakvarter fastän folk skakar mattor eller klipper gräs. Mopeder, lastbilar och annan trafik är inte heller något problem.
Däremot har vi haft problem att rida ut.
Inte för att han är rädd för saker då heller, men när jag sitter i sadeln är det som att han tror att han har övertaget, och då bockar han, och skyggar och beter sig allmänt olydigt.
 
Men igår, alltså tisdag, så sadlade jag Crespo i full övertygelse om att vi skulle skritta ut och att det skulle gå bra. Det gjorde det också. Jag var nästan lyckligare efter den ridturen än efter något annat ridpass.
Han var så lugn hela tiden och skrittade med taktfasta steg, och skyggade inte för någonting.
Jag tolkar det som att han litar på mig nu, även när jag sitter på ryggen.
Det glädjer mig, för jag har verkligen lagt ner mycket tid på att vara ute med Crespo efter vägarna. Antingen som fram -eller avskrittning, samt alla dagar som han bara skrittat så har vi hållit oss ute.
Arbetet verkar alltså ge resultat, och det är skönt då jag såklart vill kunna rida ut med min häst. Inte bara för att det kan vara mysigt, utan också eftersom jag vill variera underlag för att hålla honom skadefri.
 
Nästa projekt är att kunna rida ordentliga pass i paddocken utan att han ska spänna till. Det har jag inte kunnat ta itu med riktigt eftersom vi haft ett fruktansvärt underlag där ute. Men nu är det bättre, så nu ska det ridas ute!
 
Idag blev det ett joggpass i ridhuset (med avskrittning ute - uppsuttet!) och han kändes rätt okej efter en stund. Imorgon lägger vi upp det på samma sätt; jogg och sedan skritta ut.
Fredag och lördag är det träning i Åsele för Katarina Gustafsson och det ser jag verkligen framemot. Nu laddar vi om inför nya utmaningar!
Det är det jag älskar mest med de här dagarna efter tävling; man är fylld av motivation att göra bättre nästa gång, och man vill bara lägga all energi på att träna och bli bättre!
 
Som det ser ut nu så kommer den här hösten bli helt grym dessutom när det kommer till träningstillfällen. Katarina är bokad nära på var tredje, och ibland varannan helg, och däremellan kommer Ida dessutom till Vilhelmina ett par gånger. Däremellan har jag tänkt åka till Åsele och träna för Ida, så det kommer bli väldigt mycket träning under hösten. Jag älskar det!
 
Hur ofta tränar ni?

Kommentarer
Postat av: emily

Åh blir så sjukt träningssugen när jag läser det här! Jag tränade i snitt lite mer än en gång i veckan sista året innan Frodo blev skadad och det gjorde så sjukt stor skillnad. Tidigare har jag bara fått ihop ca 1-2 ggr per månad och man hinner tappa för mycket däremellan för att det ska gå bra tycker jag.

2014-08-28 @ 15:19:14
URL: http://teamtoyra.se/livetmedhobbit

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0