Hästhållning

Det är alltid debatter kring hästhållning i olika sociala medier och på bloggar jag läser och jag brukar oftast inte argumentera då jag vet att de som tycker annorlunda än mig är lika övertygade om att de har rätt, som jag är att jag har rätt.

Men jag tänkte iallafall dela med mig lite av några tankar jag har.

Hatet mot enskilda ryttare och hästägare för att en av världens bästa dressyrhästar inte längre är bäst tycker jag är förkastligt. Ja, det är tråkigt att sagan om Totilas slutade som den gjorde men jag tänker såhär: Ingen av oss "vanliga" ryttare kan nog ens föreställa oss vad det handlar om att rida och matcha en sån häst. Att ägare/ryttare/team inte skulle ha hästens bästa i absolut fokus är löjligt att ens tänka. All press, allt jobb och framförallt alla pengar som ligger bakom gör mig rätt övertygad om att man vill lyckas. Och för att lyckas måste hästen må bra. Sen att saker och ting ändå inte går som man vill, det är vi nog alla bekanta med. Vi vet väl alla hur svårt det kan vara att undvika skador och trots att man gör allt man kan, så kan man ändå drabbas av nederlag? Om inte, så kanske man inte sysslat med hästar nog länge.

Det kan vara lätt att säga att man hållit på med hästar i trettio år och aldrig haft en halt häst, om man inte har tillräcklig kunskap för att bedöma en hälta och dessutom aldrig låtit sina hästar träffa en utbildad veterinär/equiterapeut/hovslagare/tandläkare. Givetvis kan man hävda att alla hästar man ägt och haft har varit vid god vigör, när man gömt dem ute i skogen där ingen annan ser dem.
Det är inte lika lätt när man har världens ögon på sig.

Att låta hästar vara hästar och leva naturligt låter jättefint. Men det finns INGEN häst i fångenskap som lever naturligt. I och med att vi har dem som tamdjur så har vi fråntagit dem deras naturliga miljö.
Det finns ingen lösdrift som kan mäta sig med de enorma områden en vild häst rör sig över under en dag. Mig veterligen finns det varken automatiska foderbehållare, hösilage eller vindskydd för en vild häst att tillgå. För mig är en ligghall och en thermobar lika sällsynt i hästens "naturliga miljö" som en box och en krubba.
Men det kanske är bra att våra hästar inte lever så naturligt, eftersom många av dem skulle dö av svält, tjuvjakt, rovdjursangrepp och skador.

Jag är absolut inte emot lösdrift eller utevistelse för hästar men jag önskar att folk kunde hålla sig till verkligheten. En häst på en lösdrift är lika fångad som en häst på box, och inget av det är i grunden naturligt för hästen. Så om vi så gärna vill värna om det som är naturligt för hästen så borde vi väl helt enkelt släppa dem fria. Sluta rida på dem. Sluta utfodra dem.

Eller så kan man ju se det som så, att för min häst som är född i en box, precis som tusentals hästar före honom, så är kanske det naturligt för honom. Precis som det är naturligt för mig att bo i ett hus, även om mina förfäder sprang runt med djurhudar kring höfterna och bodde i kalla grottor.

Frågor på det?








Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med dig fullt å fast /Marlene 😃 👍

2015-08-28 @ 08:58:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0