Kom å köp!

Jag brukar då och då roa mig med att titta igenom en ohälsosamt stor del av utbudet på Hästnet.
Ibland vet man verkligen inte om man ska skratta eller gråta.
Ibland kan man ju sitta och skaka på huvudet när det är en häst man känner till, som ska säljas, och ägaren skriver en hel roman om hästen och dess egenskaper, och man vet att 90% inte stämmer.
Det gör väl inte så mycket egenligen, förutom att det kan vara synd för eventuella spekulanter, som kanske kör många mil i onödan.
Jag kan inte förstå varför folk ljuger i annonser? Om det kommer någon och provrider hästen så kommer de ju förmodligen att genomskåda lögnen rätt omgående. Skriv inte att hästen är "supersnäll att rida ut, ensam och i grupp" om den i verkliga livet står på bakbenen och vägrar lämna stallplanen.
Skriv inte att hästen har "kapacitet för dressyr" bara för att den numera vägrar ut sig på hoppbanan. Att din häst inte vill hoppa, gör den inte automatiskt till en dressyrhäst.
 
Hursomhelst. Några guldkorn jag hittade idag:
 
"Jag har varit hästmänniska i 32 år och ska sälja mitt sto som ska föla om en månad. Om köparen står för bensinen så kan jag transportera hästen till dig!"
- Borde man inte efter 32 år som hästmänniska veta att man inte bör transportera ett sto som är så långt gånget?
 
"Jag importerade min häst till Sverige i höstas. Säljer pga tidsbrist"
- Really? Ett halvår senare. Du tänkte inte att du skulle kolla upp hur mycket tid en häst tar i anspråk varje dag, innan du började importera och leva rövare?
 
Ja, det finns så mycket konstigt på Hästnet. Man blir både fascinerad och irriterad. Men såklart finns det många fina hästar som verkar säljas av seriöst folk. Jag tittar mest på ponnyer och drömmer.
 
 
Om Robert och Nikki fick bestämma, skulle vi omgående lägga vantarna på Aller.
Nikkis argument: "Han är snäll mamma, och han gillar hö!"
Roberts argument: "Nikki tyck´ om han!"
 

Kommentarer
Postat av: Maddan

Vilka härliga kommentarer av människorna dina :)

2014-03-13 @ 09:04:41
Postat av: Emma

Hej,
har en fundering på det här ämnet. Hur mycket betalade du för att frakta upp Crespo? Hur fungerar det, betalar man säljaren i förväg och hoppas att leveransen fungerar?
Vore snäållt om du ville svara.
Ni är superfina tillsammans!

Svar: Hej. Jag fraktade upp honom med ett transportföretag och det kostade 2700 och då åkte han från Enköping till Umeå. Transportföretaget skickade en faktura som jag betalade när hästen var hemma.
Jag hade sån tur att Crespos ena ägare bor och jobbar i Umeå så vi kunde göra upp affären öga mot öga, och jag betalade henne direkt och vi skrev kontrakt.
Tack!
Emily

2014-03-16 @ 17:32:28
Postat av: Emma

Tack för svar!

Du vet inte någon som vill sälja en lugnare, ev äldre häst här i trakterna?

Svar: Kan inte komma på någon såhär på rak arm, men jag ska hålla ögonen och öronen öppna!
Emily

2014-03-18 @ 20:04:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0