Mätt för all framtid.

Imorse åkte vi till stallet före 7. Släppte ut hästarna och mockade.
Sen bar det av till Golisen för traditionsenligt midsommarfirande.
När vi firar midsommar i Golisen är det två klanersom håller ställningarna. Vi samlas på lägdan mellan två hus. I det ena huset bor min mormor och Torsten, och i hennes kölvatten kommer min mamma och hennes tre systrar med respektive, barn och barnbarn. Fyra generationer alltså. Från den andra gården kommer klanen Danielsson med Britta och Lars-Henrik i spetsen. Och så deras barn, barnbarn och barnbarnsbarn och så en massa respektive, bekanta och andra släktingar. Vi är alltså en hel hög.

Som vanligt är det Britta som chefar över midsommarstången och delar ut order som den värsta officer.

Sen ska det dansas, och de enda som slipper undan är "pensionärerna".

Ett klassiskt inslag är den prestigefyllda stövelkastningen, som sedan följs av tårtbuffé och storstilad prisutdelning.


Jag lovar att jag åt halva min kroppsvikt i tårta. Jag var så mätt efteråt att jag trodde att jag aldrig mer skulle äta. Torsten klagade dock som vanligt över att jag var så "mager". (Det spelar ingen roll, jag tror att så länge jag väger under 100 kg kommer mormor och Torsten anse mig mager. Tillochmed när jag var höggravid och gått upp 20 kg la det huvudena på sned och försökte göda mig med bullar)

Men efter tårtätandet var det dags för trerätters hos mamma. Vi åt sill, potatis och västerbottenostpaj till förrätt, och ungefär när jaghöll på att explodera av mättnad, så åt vi grillat och potatisgratäng till varmrätt, för att sen avsluta med typ tre portioner glass och jordgubbar.
Jag är så mätt att jag dör när som helst!

Men givetvis var vi tvugna att svänga förbi min käre far för lite kaffe och kakor eftersom han fyllt år.

Sen rullade jag ner till stallet för att rykta hästarna. Det kändes sjukt konstigt att jag inte varit hos dem sedan imorse. Och imorgon åker jag och Robert bort tidigt, så bästa Emma ska ta hand om dem. Jag kommer att ha svår hästabstinens på söndag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0