Motivation

Crespo är inte en sådan häst som är superpeppad inför varje ridpass, så som min förra häst Lindy var. Crespo ser istället ut som att han ska somna när som helst, han masar sig sakta fram till uppsittningspallen och ibland suckar han ljudligt när jag sitter upp. Verkligen motiverad. Inte.
 
Tack och lov så ändrar han attiyd så snart han förstår vad vi ska jobba med. Direkt man börjar med en övning så kommer han igång och jag tycker han blir bättre och bättre hela tiden. Förut så fick jag alltid ge honom lite tid i början, tillexempel när jag fattade galopp. Då var jag tvungen att låta honom rulla på ett par varv i sitt eget tempo och röra honom så lite som möjligt, annars kunde han lätt bli sur och stå emot. Han kändes alltid lite spänd så fort man började med något nytt.
Numera är det inte alls så. Direkt jag börjar trava, eller fattar galopp, så frustar han upprepade gånger och jag tror han känner sig trygg i arbetet. Därför försöker jag alltid värma upp på samma sätt, så han ska känna igen sig och veta vad som väntar.
 
Igår gjorde vi ett av våra bästa pass någonsin tror jag. 
Vi tränade mycket på att rida rakt över ridbanan. Det låter kanske inte så svårt, jag menar det är ju en av de första ridvägarna man lär sig som nybörjare på ridskolan, men fasen så svårt jag tycker det är.
Jag antar att det är fler som jag som oftast använder sig av mjuka bågar eller korta diagonaler när man ska byta varv, och det är ju helt klart enklare.
Jag har ju som sagt lätt för att släppa Crespo lång på yttersidan, och att rida rakt över ridbanan är verkligen en bra övning för att få koll på detta.
Vi jobbade förutom med detta mycket med förvänd galopp, öppnor och förvänd öppna. Även det väldigt bra övningar för att få koll på yttersidan.
 
Efteråt var vi riktigt svettiga båda två, men väldigt nöjda.
Idag ska Crespo få skutta lite med kusin Natali. Jag tror de har längtat båda två för det var rätt länge sedan sist.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0