Ska du inte skaffa ett till barn?

Det är inte ovanligt att jag får frågan om jag inte ska "skaffa fler barn".
(Jo, tänkte klicka hem ett nytt lite spontant sådär som man brukar...)
 
När jag får frågan kan jag oftast inte låta bli att vara dryg, så ibland svarar jag: "Nu? När jag har en sån fin häst att rida? Aldrig. Kanske om hästen blir halt, då är ju ändå tävlingssäsongen förstörd"
Alltid retar det ju någon.
 
Skämt åsido. Jag bryr mig inte direkt. Det gör jag sällan när folk försöker lägga sig i mitt liv. Jag är liksom för trygg med mig själv och mina beslut för att bli störd. Men jag kan tänka mig att det inte är likadant för andra. Hur rolig är den frågan för någon som kanske försöker, men utan att lyckas? För någon som kanske vet med sig att man inte kan få barn?
Nikki var planerad och efterlängtad, och hon är det bästa som någonsin hänt mig. Jag ångrar givetvis inte en sekund att jag blev gravid och fick henne. Men för den sakens skull känner jag absolut inget behov av att få fler barn.
 
Men varför? undrar många.
Ja, inte vet jag. Jag vill bara inte.
Är det inte ett tillräckligt svar? Måste man ha en anledning till allt? Kan man inte vara nöjd med det man har? Skulle inte Nikki vara tillräcklig?
 
Många påpekar också att det är synd om Nikki som inte har några syskon. Ja, det kanske det är. Jag skulle aldrig vilja vara utan mina syskon, men jag tror faktiskt att Nikki kommer att överleva. Det finns nog barn som det är med synd om här i världen.
 
Är jag inte rädd att hon ska bli ett sånt där bortskämt ensambarn?
Nej, det är redan för sent, hon är superbortskämd.
 
Nä, seriöst. Jag har en hel del vänner (jo faktiskt, jag har vänner) som är ensambarn, och de är ändå trevliga, kärleksfulla människor med empati och sunt förnuft. Det handlar nog mer om uppfostran än om antal syskon. Jag vet också personer som har syskon som är riktiga jävla skitstövlar. Jag tror inte det har med saken att göra. Dessutom har Nikki sin stallfamilj. Där får hon den syskonfostran hon behöver.
 
Så ja, jag kanske är provocerande, men så är det. Här kommer det inte födas några fler barn. Av den ekla anledningen att jag inte har lust. Däremot är jag helt öppen för att skaffa fler hästar. Och katter. Och andra fyrfota varelser. Tack och godnatt!

Kommentarer
Postat av: Andrietta Svärdh

Jag har växt upp utan syskon och det har lärt mig att klara mig på egen hand och att aldrig förlita mig för mycket på någon annan. Självklart har jag kanske ibland önskat mig ett syskon men självständighet värderar jag väldigt högt! :)

2015-01-31 @ 09:19:02
URL: http://andriettajosefin.horseworld.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0