Regnigt ridpass

Tog in Crespo i ridhuset imorse för ett lättare joggpass.
Skrittade fram först på lång tygel och sedan kortade jag upp tyglarna och började jobba honom lite i skritt på stora volter, sidvärtsrörelser och jobbade mycket med att ställa både inåt och utåt.
 
Precis när jag hade tänkt börja trava så hör jag en liten smäll följt av ett pysade ljud, och mer hann jag inte tänka förrän Crespo gjorde en rivstart och galopperade iväg i vild panik tvärs över ridhuset. Oförberedd som jag var så var det nära att jag drattade i backen, men jag lyckades hålla mig kvar och få stopp på Crespo.
Så insåg jag att det var vårt automatiska bevattningssystem som hade gått igång, och det vattnade för fullt längs ena långsidan.
Snabbt som attan hoppade jag av, drog Crespo genom regnet och ut vid dörren där jag slet ut kontakten till bevattningssystemet.
 
Antaligen var det felinställt eller så hade det blivit något annat fel, för i vanliga fall så ska det bara vattna på måndagar, onsdagar och fredagar, och då oftast tidigare på morgonen. (Nu var klockan nästan elva när det körde igång)
Crespo var naturligtvis väldigt upprörd över det ovälkomna regnet, och han snorklade högt och tydligt genom näsborrarna, och jag kunde riktigt höra hur hans hjärta bankade.
Stackarn blev ju jätterädd! Men som tur var lugnade han ned sig efter en liten stund och jag kunde fortsätta ridpasset.
Han kändes riktigt framme idag och när spänningen efter avbrottet väl hade släppt så fick jag en fin känsla.
 
Nu ska jag städa lite här hemma, byta sängkläder och fixa lite mat till mig och Nikki innan det är dags för att åka ner och hålla mina ridlektioner som vanligt på torsdagarna. Ikväll har jag lovat att Nikki ska få följa med och titta på, eftersom det är hoppning ikväll.
Har jag tur så kanske syster Hannah kommer ner och ger Crespo hans kvällsrykt.
 
 
Nikki och Zafir.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0