Mental styrka

I lördags var jag missnöjd med ridpasset och det som gjorde att det kändes dåligt var min egen insats. Jag red inte som jag skulle, var ofokuserad och okonsekvent.

Igår jobbade Crespo på lina över cavaletti och hela kvällen igår fokuserade jag på dagens ridpass. Jag la upp en planering i huvudet och visualiserade hur det skulle kännas och hur jag skulle göra.

När jag satt upp i sadeln imorse kände jag mig stark mentalt och väl förberedd. Jag hade en tydlig plan för hur jag skulle rida och hur jag skulle lösa eventuella problem.
Och ridpasset var helt underbart! Även om Crespo ibland blev ofokuserad och stark så visste jag hur jag skulle lösa det.

Jag inser mer och mer hur viktig den mentala biten är. Jag vet att fysiskt så kan jag rida och jag vet hur man gör. Men jag måste ha huvudet med mig! Min värsta fiende är mitt tvivel. Att jag ibland intalar mig att jag inte kan eller klarar av vissa saker.
Jag måste helt enkelt träna mig på att lita på min egen förmåga.

När man startar dagen med ett ridpass som känns så bra som det idag, då känns allting bra. Världen blir liksom lite ljusare.

Nu tänker jag bara städa lite, lösa korsord och ta det lugnt. Sen blir det ridlektion för Nikkis del.

Hur är er tisdag såhär långt?

Kommentarer
Postat av: Carolina

Ja, håller verkligen med dig! Den mentala biten är så viktig och glöms lätt bort i allt det praktiska man gör! Jag tror verkligen på dig och Crespo och med tanke på hur noggrant arbete du lägger ned så kommer det att löna sig.

Svar: Åh tack! Allt går bra när man har en trogen hejaklack!
Emily

2015-01-27 @ 15:08:34
URL: http://carpia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0