Att klippa häst - den dyra och mödosamma vägen.

Jag tänkte göra en liten nätt punktlista för er som är intresserade av hur man kan göra när man ska klippa sin häst. Om man känner att man har en hel del tid och pengar över.
 
Såhär gör man:
 
1. Bestäm dig för att klippa din häst.
 
2. Erinra dig om att förra ägaren sagt att hästen aldrig är klippt.
 
3. Fundera om det kanske är en bra idé att droga hästen så det inte blir några tråkigheter?
 
4. Fråga en kompis om du får låna hennes klippmaskin, mot ersättning såklart.
 
5. Bli lite glad när kompisen säger att du får låna den gratis.
 
6. Bli lite ledsen när kompisen säger att skären till maskinen är aningens slöa.
 
7. Bli glad igen när kompisen säger att hon ska köpa nya skär till maskinen.
 
8. Ring veterinären för att få recept på lugnande medel.
 
9. Bli irriterad när inte veterinären svarar.
 
10. Bli glad igen när veterinären ringer upp.
 
11. Bli mindre glad när veterinären säger att de måste komma ut och undersöka hästen innan de kan skriva ut ett recept.
 
12. Bli ledsen när du inser att det kommer att kosta flera hundralappar och femtio öre. Minst.
 
13. Bli glad när veterinären säger att hästen är i finfin form och skriver ut receptet.
 
14. Hämta ut det lugnande medlet på apoteket. En prövning i sig, det var fredag. Ni vet. Fredag + apoteket = alla pensionärer ska ha ut sin medicin inför helgen.
 
15. Ring din mamma och fråga om hon kan vara barnvakt dagen därpå eftersom du behöver lugn och ro när du ska droga och klippa din häst. Inte bra tajming för att ha en överspeedad sexåring som sällskap med andra ord.
 
16. Bli superglad när kompisen meddelar att hon köpt nya skär till maskinen.
 
17. Bli superledsen när du dagen därpå inser att det är fel skär.
 
18. Åk till Granngården för att se om det finns skär som passar till maskinen.
 
19. Bli föga förånad när du inser att det inte gör det.
 
20. Bli helt bindgalen och skrik till din sambo att du aldrig kommer bli lycklig mer. Någonsin. Och att helgen är förstörd och det kommer att bli tråkigt för alla. Helst för honom.
 
21. Bli lycklig ganska snabbt när sambon köper en ny klippmaskin med passande skär.
 
22. Åk ner till stallet för att droga din häst.
 
23. Bli lite orolig när du inser att din häst är 180 cm i mankhöjd och därmed har sitt huvud ungefär 2,5 meter ovanför dig, och absolut inte vill ha några droger.
 
24. Naturligtvis måste du få in en slags gel i munnen på din häst.
 
25. Häng i grimman, pressa in hela armen i hästens mun och tryck in gelen.
 
26. Få halva dosen utspottad i ditt ansikte.
 
27. Spring i ilfart till toaletten och tvätta bort gelen för att undvika att du själv faller död ner av en hästdos lugnande medel.
 
28. Vänta 15-30minuter.
 
29. Ta fram din nya klippmaskin.
 
30. Notera att din häst inte alls ser särskilt lugn ut när han får syn på maskinen.
 
31. Konstatera att din häst inte alls är påverkad av lugnande medel.
 
32. Starta klippmaskinen.
 
33. Bevittna din häst hoppa ur sina skor av skräck.
 
34. Muttra "Det var då själva fan!" och börja klippa hästen iallafall.
 
35. Konstatera lättat att din häst ändrar uppfattning och villigt låter sig klippas.
 
36. Klipp hästen.
 
37. Klipp ännu mer.
 
38. Varför köpte jag en så jävla stor häst!? Det tar ju hundra år.
 
39. Bli färdig...
 
40. ...på ena sidan. Lika mycket kvar på andra sidan hästen.
 
41. Färdig. Oj, det blev inte så snyggt.
 
42. Äsch, det gör inget. Nu har jag ju en egen maskin och kan trimma och klippa till varje dag om jag vill...
 
43. Ehh...?
 
44. Äsch, han får se ut sådär.
 
 

Jag har även en lista över hur det brukade gå till när jag klippte min förra häst.
 
1. Bestäm dig för att klippa hästen.
 
2. Klipp hästen.
 
3. Färdig!
 
 

Kommentarer
Postat av: Åse

Före och efterbildar?

Svar: Kommer. Jag är fortfarande kass på att fota o stallet.
Emily

2014-09-23 @ 21:23:04
URL: http://teamtoyra.se/blogg
Postat av: Pia

Hej.
Sedan du köpte Crespo av Stina o mig har jag följt din blogg och detta var ett av dina roligast blogginlägg. Jag skrattade högt o länge när jag läste det. :-)
Det känns skönt att Crespo hamnat hos en tjej som tar hand om honom som den prins han är o det är roligt att du tycker så mycket om honom och att ni sakta men säkert utvecklas tillsammans. Jag kommer att fortsätta följa dig och ser fram emot flera roliga historier från dig och prinsen.
Lycka till önskar Pia(Crespos förra matte)
PS. Tyckte ditt inlägg om Svergie Demokrater oxå var väldigt skojigt. DS

Svar: Åh vad roligt att höra! Ja jag är verkligen så glad varje dag över att jag "ramlade över" denna underbara häst och att alla parter blev nöjda. Känns roligt att veta att både du och Stina följer oss och tycker att jag tar väl hand om honom. Kram!
Emily

2014-09-23 @ 22:09:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0