Min bortskämda häst

Får ganska ofta (?) kommentarer om att min häst är så väldigt bortskämd. Inte vet jag vad som räknas som bortskämd, men jag tror att det har något att göra med att jag oftat ryktar honom två gånger om dagen, promenerar honom på kvällarna om jag ridit på morgonen samt putsar på honom i tid och evighet. Crespo anstränger sig verkligen hårt för att smutsa ner sig så mycket som möjligt, och jag i min tur anstränger mig lika hårt för att hålla honom ren.
 
Kanske är han bortskämd i folks ögon, men det tar jag isåfall bara som en komplimang.
För trots att han nu är så fruktansvärt bortskämd så uppför han sig exemplariskt i alla situationer.
Crespo kan utan problem göras iordning i boxen utan att försöka gå ut, gå runt eller liknande. Ställd Crespo står, som jag brukar säga.
När man leder honom så hänger grimskaftet alltid slappt, även om han ser något läskigt. Han skulle aldrig få för sig att gå på mig eller försöka dra iväg.
Man kan utan problem sitta upp i lugn och ro utan att han går iväg (detta har vi dock fått träna på). Man kan hänga av sig jackor/täcken på sargen utan att han försöker traska iväg.
I mina ögon är han alltså en väldigt väluppfostrad häst, och det är det viktigaste för mig.
Jag skulle aldrig klara av att ha en häst som kliar sitt huvud på mig, skrapar med hovarna, springer runt i boxen när jag ska borsta eller liknande.
Sånt gör mig superstressad och är enligt mig lika oacceptabelt som farligt.
 
Ja, vet inte vad jag ville med det här inlägget mer än att skryta lite om min häst i vanlig ordning.
 
Den bortskämda hästen och dess ledare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0