Onsdag, hästar och vänner.

I förrmiddags skjutsade jag Nikki till hennes kompis Aurora, som bor på en gård en bit härifrån där det finns allt från ponnyer och killingar till kor och kaninungar. Kan inte påstå att Nikki hade svårt att bli lämnad där. Hon var överlycklig!
 
Själv åkte jag iväg till Åsele. Det är ändå sjukt hur jag fortfarande tycker att man kan "bränna iväg till Åsele en snabbis" trots att det är 14 mil tur och retur. Men eftersom jag pendlade dit i tre år så känns det som att man bara kör iväg till grannbyn typ.
 
Började med att mocka boxen.
 
Crespo hade fått en ny hage idag på andra sidan vägen, så nu kan han inte längre se fölen och det var stor skillnad på hans beteende idag. Skönt!
 
Jag red ett pass för Ida idag och vi började med samma arbete som igår. Förvänd galopp.
Och jag såg att jag hade skrivit lite fel i gårdagens inlägg. Vi gjorde förvänd öppna, inte sluta. Jag kan inte rida slutor...än.
Hursomhelst. Vi började med den förvända galoppen och red då precis som igår; volt, öppnor längs långsidorna och sedan volt igen. Hela tiden i förvänd och så växlade vi mellan rättvänd och förvänd öppna.
Ett arbete som passar jättebra för Crespo då han får mjuka upp sidorna och verkligen stretcha. Han är dessutom så stadig i den förvända galoppen så det är inte jättesvårt för mig att rida det arbetet.
 
Efter en liten skrittpaus så gjorde vi enkla byten på medellinjen. Eller ja, försök till enkla byten. Jag är fortfarande så långsam att det mer blir galopp och sen ner till trav och sen ner till skritt och sen galopp igen. Jag måste bli lite kvickare och sätta Crespo mer i galoppen innan övergången. Han kan liksom inte fixa en bra övergång när han kommer in i den stora galoppen. Mindre, kvickare språng och sedan måste jag tänka på att vända med ytterhjälperna så han bromsar upp sig själv, annars dyker han gärna i skrittövergången.
Tillslut fick vi iallafall godkänt och vi avslutade med lite galopp på volten där jag fick minska volten och "sätta" honom litegrann innan jag gjorde avbrott till skritt. Där fick jag verkligen en bra känsla för hur jag ska rida i övergångarna galopp-skritt.
Han kändes jättefin idag och med Idas berömmande ord i minnet så ler jag vid tanken på att vi kanske ändå är på väg att bli ett dressyrekipage i framtiden.
 
När Crespo var duschad och preparerad med myggmedel så fick han gå ut igen och jag åkte hem till Vilhelmina igen. Skulle hämta Nikki i Lövåsen men hon hade inte riktigt tid att följa med hem eftersom hon hade fullt upp med att rida på världens bästa ponny; Funny!
 
Sol, barbacka och shetlandsponny. Som det ska vara på sommaren!
 
 
 
När jag tillslut fick med mig henne i bilen så åkte vi till Dalasjö där Carro och Cristoffer bjöd på fika och så byggde Carro och Nikki korthus.
 
Nu känner jag mig rätt nöjd med att få sätta ner rumpan i soffan. Det blev en rätt intensiv dag idag med. Tröttsamt med ledighet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0