KG-träning 13-14/2

I onsdags åkte vi till Åsele för att träna för Katarina Gustafsson.
Har egentligen inte tid att sitta vid datorn just nu men jag ska ge er en snabb recension.
 
Första passet kändes Crespo rätt bra redan från början. Jag behövde inte rida honom så mycket framåt för han kändes redan framme för skänkeln, så fokus blev min sits, som alltid är en katastrof. Vi fick jobba rätt mycket trav med öppnor och skänkelvikningar och volter i olika storlekar där vi varvade med att ha honom inåt och utåtställd.
Lite skänkelvikningar i galopp sen och fortfarande mycket fokus på min sits. Katarina tycker att jag har en bra balans och sitter bra, men att jag måste få koll på mina händer som far hit och dit hela tiden. Armbågarna måste vara intill kroppen och tyglarna får inte bli långa hela tiden!
Supernöjd med både träningen och Crespo. Han var väldigt duktig, men trött i slutet.
 
Andra passet kändes rent av skit i början. Crespo hade förmodligen lite träningsvärk för han kändes som en uppochnedvänd ko när vi började jobba fram. Men Katarina coachade oss och efter en liten stund kändes han bra igen. Fortfarande fokus på mina händer och på sitsen. Jag måste vara sträng med mig själv och sitta ner när jag travar. Brukar alltid rida lätt för att inte störa Crespo, men nu är det slut med det.
Mer galopp dethär passet. Mycket fokus på framåtbjudningar och att få honom mjuk i högersidan. Sen gjorde vi lite skänkelvikningar i galopp och i den ena kände jag hur otroligt fint Crespo låg, och tydligen såg Katarina det också, för när jag började närma mig väggen så säger hon att jag ska fånga upp honom lite på yttersidan och sen lägga till ytterskänkeln. Vips hade vi gjort ett rent byte på hjälpen!
Kan inte tro att det är sant, men det är det.
Sen var jag såklart lyrisk resten av dagen.
 
Mer uppdatering följer, nu ska jag iväg på mammas 50-årskalas. Morgonen har spenderats i stallet och min syster och hennes vovve bor hos oss i helgen. Imorgonbitti är det utsläpp av hästar och sedan Umeå tur och retur för att sedan kicka igång arbetsveckan igen. Full fart som vanligt.
Ha en fin dag!

Kommentarer
Postat av: emily

Vad kul att det går så bra! Och coolt att börja med bytena! Det är ju en av fördelarna med en äldre häst, att man faktiskt kan börja med såna där saker lite snabbare än med en bebis :-)

2014-02-16 @ 10:30:20
URL: http://livetmedella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0