Klassisk måndag

Vaknade av att regnet piskade på fönsterrutan och att en genomblöt katt sprang in och la sig under mitt täcke. Mysigt uppvaknande. Fattar inte vad det är för fel på denna katt. Hon sitter ute på balkongen i regnet, och sen efter ett par minuter är det som att hon plötsligt inser att hon är blöt, och då måste hon ju promt göra mig uppmärksam på det lilla problemet.
Jaja, när man ändå var vaken så var det bara att masa sig ur sängen och börja styra upp frukost.
 
Vid klockan tio åkte vi till stallet. Regnet öste fortfarande ner, så när vi mockat och fyllt spån fick Crespo komma in. Även fast han haft täcke på sig så var han frusen och ledsen över att ha varit tvungen att uthärda regn i hela tre och en halv timme, så han blev mycket nöjd när myspyjamasen åkte på och lunchhöet serverades inne i boxen.
 
Häst som hatar regn. (Gammal bild, och han ser inte så missnöjd ut ändå, men det är bara för att han vid detta tillfälle insåg att han skulle få komma in)
 
Efter att vi varit hemma en stund och tittat på film och intagit lunch, åkte vi ner till stallet igen och jag gjorde iordning Crespo för ett pass i ridhuset. Jag började med att skritta fram på lång tygel i cirka 15 minuter som vanligt. Sedan kortade jag tyglarna lite och skrittjobbade litegrann. Ställde åt båda hållen, och red honom rund och låg med fokus på att han skulle skritta på med bra energi.
I traven red jag på samma sätt; ställde utåt, ställde inåt, flyttade lite för båda skänklarna, varierade mellan rättvänd och förvänd öppna.
Ganska snart började vi med galoppen. Jag brukar inte trava så mycket i början då jag ofta hamnar i ett läge där han vill lägga sig på handen och dra mig ur sadeln. Då är galoppen bättre att värma upp med tycker jag, då jag lättare kan bibehålla positionen i sadeln.
Uppvärmningen i galopp innebar att jag red en del skänkelvikningar över diagonalerna, samt en massa förvånd galopp precis som jag tränat för Ida: Öppna, förvänd öppna, volt, ställa utåt, ställa inåt.
 
Efter det arbetet så skrittade vi lite och pustade, och när jag tog tyglarna igen hade jag en miljonhäst under mig. Vi jobbade lite mer förvänd galopp, men nu lite linjer ur LA- programmen vi ska rida i helgen, och denna gång i lite högre form med lite kvickare språng.
Avslutade med lite travöppnor längs långsidorna samt serpentinbågar. Jag brukar alltid vilja avsluta med att rida serpentiner, för då är det så lätt att känna om han verkligen är i balans och på båda tyglarna. Om han faller åt något håll eller lägger sig på min skänkel i någon båge så vet jag att han inte riktigt är där jag vill ha honom.
Idag var han dock jättefin, det var bara i första bågen till höger som jag fick knacka till honom lite och påminna honom om att inte lägga sig på min högerskänkel.
Jättenöjd med dagens pass och Crespo frustade och var så nöjd! Kändes som ett riktigt bra rep inför helgen!
 
Måste be någon fota oss någon dag, har bara gamla bilder att bjuda på.
 

Nu ikväll blev det ännu ett besök i stallet. Crespo fick skritta en stund i ridhuset eftersom han stått inne mest hela dagen. Nikki passade på att rida barbacka.
Sen höll jag lektion med Emma och Candela och det såg verkligen bra ut ikväll. Jag brukar inte direkt vilja påstå att jag har några pedagogiska kunskaper, men någon gör jag nog rätt eftersom det blir bättre från gång till gång.
Efter en massa surr (vet inte hur vi kan ha så mycket att prata om jämt? Vi ses ju varje dag!) och utfodring av hästarna, så tog vi oss hem tillslut. 
Nu sover Nikki och jag ska snart göra henne sällskap. Är så sjukt trött hela tiden. Börjar tro att det är något fel i kroppen på mig? Är alltid trött, blir inte pigg än hur mycket jag sover. Sen så blir jag illamående och får ont i magen så fort jag äter något. Äsch, får nog ringa nödslakten och säga att de ska hämta mig.
Godnatt på er!
 

Kommentarer
Postat av: maddan

Ska du tävla i helgen? Vart bär det av?

Svar: Yes, det blir Lycksele igen. (Känns som vi nyss var där, men det var ju i slutet av maj faktiskt)
Emily

2014-08-19 @ 17:59:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0