Crespo - söndag

Idag var det dags för ännu ett pass i ridhuset.
(Men nu har det börjat snöa en del så snart kanske man vågar sig ut på grusvägarna)
 
Idag var det bara jag och R i ridhuset, och eftersom han knappt vet vad som är fram och bak på en häst så instruerade jag honom kortfattat: "Nu när jag rider så har du tre repliker som du kan kasta ur dig lite nu och då: Framåt, in med högersidan, och sitt tillbaka!"
Han tog sin uppgift på fullt allvar och det fungerade rätt bra, eftersom det är dessa tre saker jag måste tänka på hela tiden.
 
Jag jobbade med samma saker som igår, men idag fick jag inte till den där superkänslan som jag hade igår. Crespo var lite öppnare i formen, lite oroligare med huvudet, och lite tyngre i handen.
Efter en stund så hade jag tänkt ge mig för dagen, men när jag skrittade där på lång tygel tänkte jag: "Nä, fan också! Jag kan ju rida honom bra. Jag ska bannemig fixa det idag också!"
Och så kortade jag tyglarna igen och fortsatte. Jag la in fler tempoväxlingar, fler halvhalter, mer jävlaranamma, och vips så hittade vi tillbaka till samma form som igår.
 
Kände mig sjukt nöjd efteråt att jag lyckats rida som jag vet att jag kan göra, även fast inte Ida var på mig med sin hökblick.
 
Och just det: När jag skulle rida ett snett igenom i galopp så blev vi lite vingliga och rätt som det var så gjorde Crespo ett byte. Och jag hann kolla i spegeln och se att det var helt rent. Yey! Han kan alltså byta rent, och inte bara göra "hoppbyten" som jag var lite orolig över.
Men än så länge är det lååångt kvar tills vi kan börja med byten. Men vi red iallafall lite förvänd galopp idag, och det är ju alltid en början.
 
Jag lovar att jag ska bli bättre på att uppdatera med bilder framöver, men när det bara är jag och R så blir det inga ridbilder eftersom R inte fattar hur en smartphone fungerar. 60-talister alltså!
 
Idag kom min fina prinsessa äntligen hem och nu ska hon vara hos mig i två hela veckor. Känns underbart. Just nu är livet så värt att leva.

Kommentarer
Postat av: Åse

Haha, jag gör samma med min Emily. Jag skriker lite: "in med armbågarna, ta in högerbogen, och sitt tillbaka" då och då, precis som Ida gör! Och det funkar ganska bra, för det mesta!

2013-12-15 @ 23:06:41
URL: http://teamtoyra.se/?page_id=64

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0