Bomövning

Idag red jag en liten bomövning med Eponia. Inget speciellt egentligen. Bara två enkla bommar på korta diagonalerna. Började med att rida längs fyrkantspåret, vända upp på diagonalen, över bommen, göra halt vid B, fatta ny galopp, rida runt och vända upp på andra diagonalen, över bommen och så halt vid B igen.
Sen gjorde jag det lite svårare genom att rida över bommen, göra halt vid B och sen vända direkt mot den andra bommen, utan att rida runt.
Lite svårt att förklara, men summa summarum var att vi fokuserade på kontroll och på vägen och inte på så mycket annat.

Jocke försökte sig på den ädla konsten att fota i ridhus med mobilkamera, och resultatet blev väl som vanligt...sådär.




Det är ju inte direkt lätt att få till en bra bild då kameran har typ fyra sekunders fördröjning!


Madde och Vallde var också med.



 
Min sits kommer att ge Ida gråa hår när hon kommer hit och ska träna oss.

Eponia skötte sig utmärkt som vanligt. När det blir fel så är det i 10 fall av 10 mitt fel. När jag inte gör så mycket annat än att bara styra så går det hur bra som helst. Det är när jag lägger mig i för mycket som det blir konstigt när vi rider på bommarna. Och det är lite dumt eftersom vi idag lallade runt på bommar som låg på 80 cm som högst. Det ska liksom inte vara några problem. Om jag ska komma ut på tävlingsbanan i sommar så måste jag lära mig att bara styra och inte tänka så mycket. Eponia kan kliva över 1 meter utan problem, så jag har verkligen ingenting för att sitta och bromsa och ratta.
Måste verkligen komma iväg på några hoppträningar så jag blir påmind om hur man gör när man hoppar.

Imorgon blir det skritt ute och på torsdag förhoppningsvis Idaträning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0