Cavalettiövning

När jag longerar brukar jag försöka att hålla mig ute i paddocken om underlaget tillåter. Vår utebana är ca 60x60 meter och då kan man göra volten större, och är man lite rask i fötterna kan man även få till en del raka spår, istället för att nöta varv på varv på en 20-metersvolt.

Då Crespo som sagt har lätt för att hamna i sin bekväma lunk, istället för att vara kvick och aktivera sina bakben, så försöker jag lägga in olika övningar som gör honom mer uppmärksam.

Idag gjorde vi följande övning:
Jag hade fyra upphöjda cavaletti på böjt spår.
Jag lät Crespo (efter att han värmt upp såklart) trava över bommarna, och direkt efter fatta galopp. Ett par meter framför bommarna tog jag åter ned honom i trav, och så fick han rulla på så.

Den här övningen passar Crespo bra då han alltid tänder till lite när han vet vad han ska göra. Då blir han kvick och alert, och så får man göra en massa övergångar. Då både galoppfattningar och cavaletti ingår i Crespos rehabschema så är detta den ultimata övningen för honom.

Gjorde också likadant fast med skritt-trav och då fler, snabba övergångar på ett voltvarv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0