Miljonhäst

Jag vet inte om jag kommer att kunna beskriva hur bra det gick att rida idag, men jag gör ett försök.
Redan från start kände jag att gårdagens jobb med framåtbjudningen hade givit resultat. Crespo kändes framme för skänkeln på en gång och jag hade en riktigt bra känsla redan då jag joggade fram i trav och bara gjorde stora volter och lite sidvärtsförflyttningar på diagonalen.
Rätt snabbt gick vi över till galopp och där red jag på ordentligt framåt på långsidorna, för att sedan lägga en stor volt på varje kortsida, där han själv fick lägga över vikten på bakdelen och bromsa upp sig. Själv styrde jag bara med hjälp att ytterskänkeln med jämnt stöd i båda tyglarna.
 
Liten skrittpaus, och sedan arbetade vi med förvänd galopp. Det är det absolut bästa för oss tycker jag, då jag kan påverka Crespo så mycket bättre. Det är lättare att få koll på honom, och det går ju att variera övningarna i all oändlighet. Idag red jag serpentinbågar, både tre och fyra stycken över medellinjen, och sedan red jag vägarna ur MSVC:2an (tror jag att det är).
Det är lite svårare i vänstergaloppen just nu, men innan slutet så hade jag honom fint i ramen även där.
 
I högergaloppen låg han så fint i den förvända på en långsida att jag provade att göra ett byte, och han gjorde det på hjälpen och som det kändes iallafall så var det rent. Jag gjorde inget till höger då jag tyckte att han i vänstergaloppen kändes alldeles för på. Han väntade liksom på att jag skulle ge byteshjälp, och då vill jag inte ge honom den. Då fick jag istället fokusera på att göra tempoväxlingar i den förvända galoppen och få honom att fokusera på det vi gjorde, och inte på det som han förväntade sig skulle hända.
 
Avslutade lite kort med öppnor på långsidorna och lite skänkelvikningar på diagonalen, men det kändes så bra att jag rätt så snart skrittade av honom.
 
Jag var så sprudlande glad efteråt, och Crespo verkade också nöjd även om han blev lite trött.
 
Får bjuda på lite gamla bilder tillsvidare då min dator fortfarande är kaputt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0