Gårdagens träning

Som jag nämnde så var Crespo inte alls med på noterna i lördags. Han blev nämligen rädd när jag skulle ta av honom filten som jag alltid har på när jag skrittar fram. Den knastrade till pågrundav statisk elektricitet och Crespo blev väldigt upprörd.
Sedan ville han inte riktigt släppa det, utan han skyggade för saker, bockade och betedde sig allmänt omoget.
 
Igår när det var dags för Idaträning tog jag en unghästrem runt halsen, beredd på vad som helst. Men det blev inga bocksprång. Däremot stod han emot en del och jag tycker det känns som att han har lite känning i kroppen på något sätt. Han är ju lite sned, och har varit så sedan jag köpte honom. Däremot är det inget som jag brukar märka av så länge han rids regelbundet och hålls i fin form.
Förra veckan så blev det dock tre ofrivilliga vilodagar pågrundav jobb och underlaget i ridhuset, och jag tror det har att göra med att han kändes lite knackig igår.
 
Ida tyckte dock att vi skulle prova lite galopparbete och se om han blev bättre av det. Han stod emot en hel del och stannade ett par gånger, men jag lyckades leda honom ur det och tillslut så började han frusta och slappna av. Jag fick jobba med att få högerbogen på plats, vilket innebar att jag fick rida utåtställd i vänster varv och försöka få honom rak.
 
I traven jobbade vi lite med små öppnor där jag fick fokusera på att han inte skulle hänga i högertygeln utan ta stöd på vänster istället och bära sig själv. Traven kändes helt okej och ju längre jag red ju bättre kändes han.
 
Efteråt var han mycket nöjd och frustade och var glad.
 
Syster fotade, men det blev rätt suddigt. Bjuder på de bilder som blev minst suddiga.
 
 
Tjenare sa jag så stack fötterna rakt ut...
 
 
 
 
Vi jobbade bara med grundläggande jobb, få honom mjuk i sidorna, stretching helt enkelt.
 
Det blev trots allt sju timmar i stallet igår ändå. Det är alltid roligt att se de andra ekipagen som tränar. Det är roligt att det blir fler och fler som är med och tränar. Igår hade vi tillochmed ett tvättäkta hoppekipage med, det var riktigt kul tycker jag!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0