Equiterapeuten

I helgen har det varit stall för hela slanten.
Igår åkte jag ner till stallet vid 9 och kom inte hem förrän 21.30 på kvällen. Det var en intensiv men väldigt intressant dag.
Vi startade med föreläsning, och det var duktiga Anna från Skellefteå som höll i trådarna.
Det jag gillade med föreläsningen,som hade temat Friskvård för häst, var att jag kände igen det mesta och att allt kändes logiskt. Jag kan bli lite skeptiskt om det blir för många aha-upplevelser och när folk liksom presenterar teorier som ska vara så revolutionerande och nya så man aldrig hört talas om dem.
Självklart kan man vara öppen för nya saker, men det känns ändå bra när man känner att det stämmer överens med den linjen man själv har.
Givetvis fick jag lära mig en massa saker, men man kände alltid att det var logiskt och självklart på något sätt, om ni förstår hur jag menar?
 
Sedan kollade jag lite när hon undersökte och behandlade de andras hästar, och det var verkligen intressant att se hur Anna arbetade med de olika hästarna. Även här slog det mig hur jordnära och seriös hon kändes. Hon utlovar inte mirakel och man ser hur hon anpassar behandlingen efter de olika individerna och deras ålder, typ och användningsområde.
 
 
 
Sen var det då Crespos tur. Precis som jag misstänkte så var han sned i både sitt bäcken och framme i bogen. Han hade även låsningar i halsbasen på båda sidor. Det lät väldigt mycket när hon drog upp det hon hittat, men efter behandlingen var hon väldigt nöjd och jag tror att hon lyckades lösa mer än hon trott från början. Man kunde även se direkt efteråt när jag fick visa honom på lina, att framförallt arbetet med bogen och halsbasen/skulderbladen givit resultat då han med en gång visade mer rörlighet.
Som jag förstod så har han gått med dessa snedheter rätt länge, innan jag köpte honom tillochmed, och därför har han skapat ett muskelförsvar. När Anna nu behandlade dessa muskler som drog snett, så blev han rak igen.
 
Nu ville hon gärna se honom igen inom ett par veckor, eftersom muskler som är vana att dra snett, såklart kommer att vilja fortsätta med det. Men tills dess så ska jag jobba mycket galopp, cavaletti och även följa ett stretchingprogram som jag fått.
 
Förhoppningsvis är vi snart tillbaka i vår gamla form, bättre än någonsin, nu när inga gamla snedheter och spänningar sätter stopp för oss.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emelie

Oh, vilken fining! :)

2014-11-24 @ 16:25:19
URL: http://mliandersson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0