En olycka kommer sällan ensam?

Som sagt, den här bloggen är inte prio ett nuförtiden.
Förutom att ha jobbat hela veckan så har jag ju såklart ägnat tid till Crespo. Den lilla tid som blivit över har jag umgåtts med min fina lillasyster som är hemma över sommaren.
Eftersom vädret fått totalt tuppjuck och bjudit på upp till 35 grader varmt varje dag så har vi badat en del.
 
Jag är inget fan av värme egentligen. Jag tål liksom inte sol. Jag blir bara yr, mår dåligt och blir såklart knallröd men aldrig brun. Ändå kan jag inte annat än älska att vi har fått en riktig sommar. Vi behöver sol och värme, speciellt efter de skitsomrar som varit nu i ett par år.
 
Men nu är det ledigvecka och då kommer väl regnet och kylan som på beställning. Det brukar aldrig slå fel.
 
Ikväll när jag skulle rykta Crespo så kände jag något ovanligt under magen på honom. Lutar mig ner och ryggar förskräckt tillbaka när jag ser två riktigt stora sår, fulla av levrat blod och var. Vad i helvete? Imorse när jag skäppte ut hästarna så sprayade jag hela Crespo med myggmedel och då hade han inga sår under magen.
Insåg rätt snabbt att han blivit insektsbiten, men jag fattar inte hur det är möjligt!? Hittills i sommar har han inte haft ett enda bett på hela kroppen, och nu det här?
Mest troligt så måste det ha varit brännmygg som blivit sjukt aggressiva då åskan låg i luften, och så har Crespo blivit så irriterad att han stått och sparkat sig själv. Det fanns nämligen rispor efter skorna också.
Lite skakad gick jag till spolspiltan för att spola rent med ljummet vatten och sedan sårtvätt. Som tur var så verkade han inte alls öm utan tyckte mest det var skönt. Antagligen så kliade det en hel del.
Sen blev jag lite rådvill hur jag skulle göra.
Salva eller inte? Är lite rädd för att stänga in såren, men samtidigt ville jag inte att det skulle komma dit en massa damm och spån. Dessutom hade jag inte så mycket att tillgå då mitt stallapotek verkligen är i behov av påfyllning!
 
Valet föll tillslut ändå på en hästsalva från Fyra Ess. Den känns inte lika fet som t.ex Idomin och den sägs andas.
Jag ber till gudarna att han inte ska bli dålig eller få feber eller något liknande. Imorgon ska han få gå ut en stund på morgonen med ett fett lager salva på (eventuellt flugtäcket om det går att ta på det utan att magplattan irriterar) och sen får jag se fram på förmiddagen om det är mycket flygfän i luften, då får han nog gå in.
 
Usch, jag hatar sånt här. Jag blir typ darrig på underläppen och tror att han ska dö. Det såg verkligen vidrigt ut! Har aldrig varit med om något liknande.
Några bra tips på hur jag ska sköta detta på bästa sätt? Någon bra salva eller liknande?
 
 
 
 Helst av allt hade jag velat ringa till veterinären och yla att min häst håller på att dö. Men Emma tyckte jag överdrev lite så jag avstod.

Kommentarer
Postat av: Emma

Dusty fick ofta hemska sår på sommaren, det var som att allt som bits drogs till honom. Brukade använda den 4 ess, för jag tror det är samma som "skillingarydssalvan"?! Den höll flugorna borta och det brukade läka då!

2014-07-28 @ 02:09:19
Postat av: emily

Det finns en salva som är receptbelagd som stelnar ihop till en vit kaka, kommer inte ihåg vad den heter nu... Men den är iallafall super! Problemet dock som sagt att den är receptbelagd, så får man tag på en tub håller man hårt i den! Annars är det väl bara hålla det rent och smörja med mjukgörande på (typ helosan eller idomin) samt fyra ess runt för att hindra att flugorna kommer dit

2014-07-28 @ 10:13:08
URL: http://teamtoyra.se/livetmedhobbit
Postat av: frugan

blåspray! lägger sig som en hinna men tillåter såret att torka

2014-07-31 @ 14:48:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0