Fortsatt svacka

Nikki är sjuk och hemma från förskolan idag. Stackars liten har feber och hostar.
Så den här dagen blir en riktig kojdag.
Jag låg kvar i sängen till klockan var över nio, sen snabbstädade jag litegrann och sen åkte vi till affären och köpte glass och festis samt hyrde två filmer. Sånt man måste ha när man är sjuk.
 
Ikväll hoppas jag att min pappa kan vara barnvakt så jag hinner rida Crespo.
Redan igår var Nikki krasslig så det blev ingen ridning. Istället fick Crespo motionera lös i ridhuset en liten stund. Man kan nog likställa det med löslongering eller vad man ska kalla det. Han springer nämligen bara runt mig på en stor volt och lyssnar lydigt på mina kommandon. Igår fick han göra en hel del övergångar mellan skritt och galopp. Inga problem för min lydiga häst!
Ska filma någon gång så ni får se.
Rycker det visar rätt tydligt vad riktig horsemanship handlar om. Jag använder mig inte av några repgrimmor eller konstiga rep, eller av några speciella metoder. Allt jag gör med min häst präglas av respekt och tillit och jag tycker det talar sitt tydliga språk när min häst kan följa mina kommandon när han är lös, fastän jag i vanliga fall är en sån där "djurplågare" som rider med sporrar och "tvingar" min häst att göra rörelser ur dressyrprogram.
 
Enligt mig räcker det inte att gå in i ridhuset en halvtimme om dagen och träna "ledarskapsövningar" utan jag tycker att varje sekund av den tid man spenderar med sin häst ska följa en tydlig linje av ledarskap och respekt. Vad hjälper det liksom om hästen är lydig när du står i ridhuset med en repgrimma, om den all övrig tid gör som den vill och inte respekterar dig?
Som jag sagt tidigare tror jag inte så mycket på alla dessa metoder utan använder mig av vanligt jävla sunt förnuft. Det funkar iallafall för mig.
 
Hoppas ni har en bra dag!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0