Dagens pass

Idag red jag ett pass i ridhuset med fokus på tempoväxlingar i galopp.
Tidigare låg svårigheten i att få fram Crespo ordentligt. Han ville gärna galoppera uppåt istället för framåt, och när jag försökte få honom att ta i med bakbenen och trycka på framåt, så hamnade vi ofta i ett läge där han litegrann stod och galopperade på stället.
 
Numera är problemet lite det omvända. Nu kan han tycka det är lite svårt att samla upp galoppen efter att han fått galoppera på framåt, och ibland blir det avbrott till trav, och ibland faller han isär lite och det blir ben överallt. Men det är ett angenämare problem tycker jag. Så länge han tänker framåt så spelar resten ingen roll. Jag tänker att upptagen och "samlingen" kommer med styrka, vilket i sin tur kommer med tiden och mer träning.
Att han numera alltid han öronen framåt och verkar tycka att det är kul, är belöning nog för mig.
 
Avslutade med lite travjobb. Gjorde tiometersvolt i början på långsidan, och red sedan en öppna för att sedan göra en volt igen innan hörnet. Nyttig övning för mig för att hela tiden ha koll på yttersidan. Tappar jag den, blir volterna antingen för stora eller efter bokstaven.
Crespo tyckte det var rätt jobbigt, men nuförtiden försöker han antingen göra sig lång eller helt sonika sakta av när det blir besvärligt. Aldrig att han protesterar och går in i sig själv som han hade en tendens att göra tidigare. Framsteg varje dag.
 
Lycka på fyra ben.
 
Jag kan nog aldrig beskriva hur mycket glädje jag får av denna häst varje dag. Han är verkligen som ett lyckopiller och jag tackar min lyckliga stjärna varje dag för att våra vägar korsades.
 

Kommentarer
Postat av: idaaaa

haha den behöver du inte tacka.. räcker om du tackar miiiggg! :p

2014-04-09 @ 20:25:42
Postat av: // Monixx

Han är så fin! Förstår du är glad för honom och jag blir så glad för din skull! :)
Glad Påsk! Kram

2014-04-17 @ 11:21:19
URL: http://monixx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0